خود ارزیابی صفحه 71 فارسی نهم
۱- چرا هم کلاسی خواجه نصیر به او لقب کوه آهن» داد؟
پاسخ: زیرا معتقد بود او خستگی نمیشناسند و با اینکه دوازده سال بیشتر نداشت نیمی از روز را در محضر یک استاد و نیمی دیگر را در محضر استاد دیگری می گذراند ولی آثار خستگی در چهره اش نمایان نمیشود.
۲- ویژگی های اخلاقی ابوریحان و خواجه نصیر را مقایسه کنید.
پاسخ: هر دو پشتکار و همت زیادی در فراگیری علم و دانش، داشتند هر دو پیگیر مسئله های علمی بودند؛ هر دو خواستار دانستن علم بودند تا خواندن آن، یاد گرفتن مشتاقانه مسائل علمی، یادگیری در همه حال و در همه وضعیتها و همه شرایط.
۳- به نظر شما راز موفقیت، در زندگی امروز، چیست؟
پاسخ: داشتن همت و پشتکار، برنامه ریزی، تلاش و کوشش، تفکر و به کار بردن تجربیات دیگران.
گفتوگو صفحه 72 فارسی نهم
۱- خود را به جای خواجه نصیرالدّین توسی بگذارید و از زبان او علّتهای موفّقیّتش را بیان کنید.
پاسخ: سلام، بچهها میدونید چرا من موفق شدم:
به خاطر: استفاده از زمان مناسب دوران کودکی برای استفاده از محضر چند استاد معتبر و خوب، مطالعه و تحقیق و بحث و مناظره برای رسیدن به پاسخ دلخواه مناسب، آرامش یافتن هنگام درس خواندن و بحث کردن در مورد مسائل مهم، سرعت زیاد یادگیریهایم و استفاده کامل از زمان شبانه روزی برای مطالعه، خسته نشدن هنگام یادگیری و مطالعه و استفاده از استادان، داشتن پدری صبور و مهربان که قسمتی از بحث و گفتوگو را با او انجام میدادم، توجه به پیرامون خودم برای پی بردن به پدیدههای طبیعی و آفریدهها برای رسیدن به خداشناسی و خودشناسی، هدفم از خواندن دانستن بود پس بسیار میخواندم و در گنجینهام جای میدادم.
۲- داستان ابوریحان بیرونی را به صورت نمایش در کلاس اجرا کنید.
پاسخ: ابتدا تقسیم کار کنید و به هر کدام از دوستان و هم کلاسیهایتان یک نقش بدهید. سپس گفتوگوی شخص را به او گوشزد کنید چند بار تمرین کنید آن گاه نمایش را اجرا کنید.
نوشتن صفحه 73 فارسی نهم
1 نوع رابطه معنایی ( ترادف، تضاد) کلمه های زیر را مشخص کنید.
جاهل، دانا |
متضاد |
فراست، زیرکی |
مترادف |
فروزان، بیفروغ |
متضاد |
بلند آوازه، گمنام |
متضاد |
نقره فام، سیمگون |
مترادف |
بحث، گفتوگو |
مترادف |
۲- مانند نمونه، جدول زیر را کامل کنید.
فعل |
زمان |
نوع |
شمار |
شخص |
بن |
شنیدم |
گذشته |
ساده |
مفرد |
اول شخص |
شنید |
میسازیم |
حال مضارع |
اخباری |
جمع |
اول شخص |
ساز |
گفته اند |
ماضی |
نقلی |
جمع |
سوم شخص |
گفت |
بپرسید |
مضارع |
التزامی |
جمع |
دوم شخص |
پرس |
دارد می نویسد |
مضارع |
مستمر |
مفرد |
سوم شخص |
نویس |
۳- جمله زیر با کدام قسمت درس، ارتباط معنایی بیشتری دارد؟ دلیل آن را بنویسید.
انسانِ بلند همت تا پایهای بلند به دست نیاورد، از پای طلب ننشیند». (کلیله و دمنه)
پاسخ: هرچه بیشتر میآموخت عشق و علاقهاش به دانش اندوزی بیشتر میشد. به تشنهای میمانست که ساعتها در بیابانی خشک و زیر نور خورشید فرزوان مانده است و سپس به آب میرسد ولی هرچه از آن مینوشد گویی تشنهتر میشود.
۴- آرایههای هر عبارت را مشخّص کنید.
الف) هر روز درخت وجود نصیرالدین، پر بارتر میشد.
پاسخ: تشبیه: درخت وجود
ب) همه یک صدا نام او را بر زبان می راندند.
پاسخ: کنایه: بر زبان راندن کنایه از مشهور شدن
حل فعالیت ها و تمرین های درس 2 پیام های آسمانی نهم
حل فعالیت ها و تمرین های درس 1 پیام های آسمانی نهم
حل فعالیت ها و تمرین های درس 17 فارسی نهم
حل فعالیت ها و تمرین های درس 16 فارسی نهم
حل فعالیت ها و تمرین های درس 14 فارسی نهم
شخص ,فارسی ,نهم ,استفاده , ,جمع ,فارسی نهم ,استفاده از ,کنید پاسخ ,را به ,و در
درباره این سایت