خود ارزیابی صفحه 108 فارسی نهم

۱- پاسخ شخص گمراه به مفضّل چه بود؟
پاسخاگر از شاگردان جعفر بن محمد (ع) هستی باید بدانی که او زیاده از این سخنان ما را شنیده و با متانت جواب گفته است، لذا تو هم شایسته با ما سخن بگو.

۲- این درس را با درس اوّل (آفرینش همه) مقایسه کنید و شباهت‌های آنها را بیان کنید.
جواب : هردو وجود خدا و نبوت را بیان نموده‌اند. اینکه هر نعمتی که خدا به ما داده و آفریده است برای شکرگزاری است، نعمت‌هایی که ما را به عظمت و بزرگی خداوند رهنمون می‌سازد.

۳- چرا خداوند بزرگ، نعمت تفکّر و اندیشیدن را به انسان‌ها بخشید؟
پاسختا به آنچه آفریده فکر کنیم و به حکمت و هدف آفریده‌ ها پی ببریم. بیندیشیم که خداوند هر یک را برای چه کاری خلق کرده است. درباره نیروهایی که خداوند در وجود انسان خلق کرده و نعمت‌هایی مانند یاد آوری، فراموشی و… فکر کنیم و تصور کنیم که اگر این آفریده‌ها نبودند چه اتفاقی می‌افتاد.

 

گفت‌وگو صفحه 109 فارسی نهم

۱- دربار تأثیر صل رحم و احسان به خویشاوندان ، با یکدیگر گفت‌وگو کنید.
پاسخدر اندیشه‌‌های اسلامی، حفظ و گسترش روابط فامیلی و ارتباط صمیمانه با خویشاوندان اهمیتی بسیار دارد تا آنجا که به فرموده پیامبر(ص) قطع صله رحم باعث قطع رحمت الهی می‌شود. در ضمن دیدار با خویشاوندان باعث انس و الفت بیشتر می‌شود. دوستی‌‌ها را پابرجا کینه‌ها را دور و تخم محبت در دل‌ها می‌کارد.

۲- دربار آیات ۳ و ۴ سوره الرّحمان»: خداوند انسان را آفرید (و) به او نطق و بیان آموخت» بحث کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.
پاسخاین سوره که عروس قرآن لقب گرفته است انسان را مورد خطاب قرار داده است و نعمت‌های مادی و معنوی را برشمرده و فرموده که این نعمت‌ها را فراموش نکنید. در آیات دو و سه نیز خداوند به آموختن نطق و بیان و آفرینش انسان که از مهمترین نعمت‌های الهی هستند اشاره دارد. در واقع ابتدا به تعلیم قرآن که نخستین و مهم‌‌ترین نعمت است اشاره کرده و حتی آن را قبل از خلقت و آفرینش انسان آورده است.

 

نوشتن صفحه 109 فارسی نهم

۱- ده واژه را که ارزش املایی دارند، از متن درس بیابید و بنویسید.
پاسخفروغ، در ضمن، مفضل، صلاح، شأن، تأمل، تضرغ، معرفت، خضوع، تواضع، معاصی، جراحت و…

۲- جمله‌های زیر را بخوانید و قیدهای آن را مشخّص کنید.
الف) تو هم شایسته با ما سخن بگو.
پاسخشایسته
ب) من فعلاً کاری ندارم.
پاسخفعلا
ج) محمد چرا دیروز غایب بود؟
پاسخدیروز
د) همایون دوباره برنده شد.
پاسخدوباره

۳- بیت زیر را بخوانید و ارتباط آن را با متن درس، در یک بند بنویسید.

            جهان چون زلف و خال و خط ابروست

                   که هر چیزی به جای خویش نیت

پاسخجهان نیز مثل اعضای بدن انسان است و اگر در آفرینش خود دقت کنیم، هر چیزی در جای خودش خوب است. مثلاً اگر چشم‌ها بالای سر قرار می‌گرفت و دهان روی شکم یا موارد دیگر چه اتفاقی می‌افتاد پس قطعاً خداوند به هر چیزی علیم و حکیم است.

 

حل فعالیت ها و تمرین های درس 2 پیام های آسمانی نهم

حل فعالیت ها و تمرین های درس 1 پیام های آسمانی نهم

حل فعالیت ها و تمرین های درس 17 فارسی نهم

حل فعالیت ها و تمرین های درس 16 فارسی نهم

حل فعالیت ها و تمرین های درس 14 فارسی نهم

حل فعالیت ها و تمرین های درس 13 فارسی نهم

حل فعالیت ها و تمرین های درس 12 فارسی نهم

انسان ,خداوند ,آفرینش ,بیان ,درس ,نهم ,فارسی نهم ,را به ,آن را ,هر چیزی ,نهم ۱

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

فروشگاه فایل دانشجویی management24 ورزشی کلیپ اخبار ،عكس، دانلود مقاله ورزشي - رزمي ام اس در پاریس کوچولو آذربایجان پرس اینجا همه چی هست تجهیزات دندانپزشکی تمدن نوین اسلامی akhbar tecnolozh11 ارز دیجیتال - اخبار، بررسی و قیمت ارزهای دیجیتال