خود ارزیابی صفحه 132 فارسی نهم

۱- خلبان چگونه با شازده کوچولو آشنا شد؟
پاسخ: زمانی که به ناچار نخست روی شن‌ها خوابیده‌ بود، هنگام طلوع خورشید با شنیدن صدای نازک و عجیب، شازده کوچولو از خواب بیدار شد که با وقار تمام او را نگاه می ‌کرد، به هر حال در هنگام آشنایی او خود را شاهزاده کوچک معرفی کرد.

۲- چرا شازده کوچولو، شمارش ستارگان را برای کارفرما، بی‌ فایده می ‌دانست؟
پاسخ: چون نه ستارگان برای کارفرما فایده داشتند و نه کارفرما برای آنها فایده داشت

۳- چرا روباه، دوست داشت اهلی شود؟
پاسخ: می‌ خواست زندگی ‌اش از یک نواختی و عادت خارج شود و زندگی ‌اش چون خورشید بدرخشد و از زندگی و نغمه‌های مختلف لذت ببرد.

جواب خودارزیابی درس 17 فارسی نهم


گفت‌وگو صفحه 132 فارسی نهم

۱- دربار شخصیت‌های داستان با هم گفت‌وگو کنید.
پاسخ: خلبان: انسانی رویایی که نقاشی را دوست دارد. صبور، بردبار، امیدوار و فعال است.
شازده کوچولو: معصوم، بی‌ریا، مسئولیت پذیر، متفکر و…
روباه: عاشق اهلی شدن، زیرک و توانمند
مالک ستارگان: خسیس، طمع کار و پر ادعا

۲- دربار پیام داستان شازده کوچولو» بحث کنید.
پاسخ: پیام داستان متفاوت است؛ یعنی از این داستان چندین پیام می ‌توان برداشت کرد: مسئولیت پذیری، صبوری، آینده‌نگری، نگهبانی از داشته‌ها و…


نوشتن صفحه 133 فارسی نهم

✅ 1- از میان گروه کلمه‌های زیر واژه‌های نادرست را بیابید و شکل درستشان را بنویسید.
تصویر مار بوآ، حضم غذا، حدث و گمان، با وقار تمام، ودا و خداحافظی، عظیمت به سیّار زمین، مالک ستاره گان، انسان علاقمند
پاسخ: هضم غذا – حدس و گمان – وداع و خداحافظی- عزیمت به سیاره زمین – مالک ستارگان

✅ 2- در بند اوّل درس، قیدها را مشخّص کنید.
پاسخ: وقتی، روزی، در کتاب

✅ 3 با توجّه به کلمه‌های داخل کمانک، زمان فعل های هر جمله را تغییر دهید و جمله را بازنویسی کنید.

* من شاهکار خود را به آدم‌های بزرگ نشان دادم. (ماضی بعید)
پاسخ: من شاهکار خود را به آدم‌های بزرگ نشان داده بودم.

* این هواپیما، با سرعت فوق‌العاده پرواز می‌کند. (ماضی مستمر)
پاسخ: این هواپیما، با سرعت فوق‌العاده‌ای داشت پرواز می‌کرد.

* راز دیگری از زندگی شاهزاد کوچک بر من فاش شد. (مضارع التزامی)
پاسخ: کاش راز دیگری از زندگی شاهزاده کوچک بر من فاش بشود.

✅ 4- جدول صفحه بعد را کامل کنید.

1) غزل، مثنوی، قصیده نوعی …………. شعری هستند.
پاسخ: قالب

2) یکی از اجزای جمله و به معنی بند است.
پاسخ: قید

3) دو مصراعی که با هم بیایند.
پاسخ: بیت

4) یکی از عناصر مهمّ داستان.
پاسخ: درون مایه

5) به ادبیات دفاع مقدّس می‌گویند.
پاسخ: ادبیات پایداری

6) از آن طرف بخوانید نوعی جمله است.
پاسخ: یرما

7) صفت ادب» و یکی از انواع نوشته .
پاسخ: ادبی

8) اگر از آن طرف بخوانید مترادف هویدا است.
پاسخ: ادیپ

9) با فعل اسنادی می‌آید.
پاسخ: مسند

10) ریش فعل
پاسخ: بن

11) نوعی ماضی است.
پاسخ: استمراری

12) کتاب مشهور مولوی.
پاسخ: مثنوی

13) دوست» به زبان ترکی.
پاسخ: یولداش

14) معمولاً همراه آموزش می‌آید.
پاسخ: پرورش

15) حرف ربط.

 

حل فعالیت ها و تمرین های درس 2 پیام های آسمانی نهم

حل فعالیت ها و تمرین های درس 1 پیام های آسمانی نهم

حل فعالیت ها و تمرین های درس 17 فارسی نهم

حل فعالیت ها و تمرین های درس 16 فارسی نهم

حل فعالیت ها و تمرین های درس 14 فارسی نهم

حل فعالیت ها و تمرین های درس 13 فارسی نهم

حل فعالیت ها و تمرین های درس 12 فارسی نهم

✅ ,زندگی ,نهم ,داستان ,فارسی ,جمله ,فارسی نهم ,است پاسخ ,خود را ,شازده کوچولو ,از زندگی

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

academicfiles "روزان نوشت" شب تاب گروه آموزشی وصال مکتب حقوق ایران ترکیش موزیک : سایت دانلود آهنگ ایرانی به زبان ترکیه -فارسی siteamade ألسَّلامُ عَلَیکِ یَا زِینَبَ الکُبری(س) 9 د ي کاربرد آمار فضایی